Bigi Pan, Kwai Kwai & Orthopoli - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu Bigi Pan, Kwai Kwai & Orthopoli - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu

Bigi Pan, Kwai Kwai & Orthopoli

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Hallo, daar ben ik weer met een nieuw verhaal. het was al weer eventjes geleden dus ik heb nu een wat langer verhaal van meerdere tripjes. op 17 en 18 maart zijn we naar Bigi Pan geweest. Het was 4 uur rijden, maar door de vele stops in onder andere Groningen, plaspauzes en fotomomenten hebben wij er ongeveer 6 uur over gedaan. Toen we aankwamen moesten we eerst een klein stukje varen. We zaten niet lang in de boot voor we er weer uit moesten. Om in Bigi Pan te komen moest de boot over een soort dijkje getild worden. Ik had de mooie taak als fotograaf op me genomen. Want ook deze momenten moet je vast leggen. Toen de boot over het dijkje was konden we weer rustig verder varen. Uiteindelijk kwamen we op een groot meer uit en daar stond ons huisje.. midden op het water en alleen per boot bereikbaar. Eenmaal bij het huisje werden de kamers verdeeld en kregen we wat te eten. Na het eten gingen we weer met de boot op pad en werden de eerste flamingo's en rode ibissen snel gespot. Het was prachtig om te zien. Na het spotten moest er nog een maaltijd gevangen worden. Er werd een net gespannen in het water en een aantal mensen, waaronder ik, moesten de boot uit om met stokken op het water te slaan om zo de vissen richting het net te jagen. Toen we genoeg gevangen hadden gingen we met een net vol vissen terug naar het huisje. Onderweg hebben we genoten van een mooie zonsondergang en heb ik de boot nog zelf mogen besturen. Bij terugkomst heb ik meegeholpen de vissen uit het net te halen. Dit was super grappig om te doen. Je moest eerst het net een stuk over de kop van de vis schuiven en vervolgens een vinger in de mond van de vis stoppen en dan kon je hem er zo uit trekken. Daar stonden we dan met onze vingers in de mond van de visjes. Toen alle visjes uit het net waren moesten ze ook nog schoongemaakt worden. Daar liep ik dan door het huisje met een grote pan vol vis richting de keuken, daar kreeg ik de taak om koppen te hakken! Nou daar ging ik dan.. de ene na de andere kop werd er afgehakt. Ondertussen was het eten klaar dus kon ik na het hakken met aan tafel. Er stond saoto soep op het menu.. JAM JAM! Na het eten was er tijd om even te chillen. Ik was op het platform met ligbedjes gaan liggen om na het geluid van het water te luisteren, maar toen ik naar boven keek wist ik niet wat ik zag. Het was iets wat ik nog nooit had gezien, het was adembenemend mooi. Er waren duizenden sterren aan de hemel en zelfs te Melkweg was zichtbaar. Het was prachtig. Na het chillen zijn we weer het water op gegaan met de boot, dit keer om kaaimannen te spotten. Helaas hebben we er geen kunnen spotten. Wel hebben we 2 wurgslangen gezien. Bij terugkomst hebben we nog een spelletjes Skipbo gedaan en toen was het tijd om te gaan slapen.

Ik was al vroeg wakker want zowel links als rechts van me werd er luid gesnurkt. Ik dacht weet je wat.. dan sta ik op om naar de zonsopkomst te kijken maar deze liet op zich wachten. Om 7:00 uur zaten we alweer aan het ontbijt. Na het ontbijt zijn we met de boot richting het modderbad gegaan. We zaten nog geen 10 minuten in de boot en toen vonden de weergoden het nodig om een flinke plensbui omlaag te laten vallen.. en zo slim als altijd had ik natuurlijk weer geen poncho bij me! Gelukkig klaarde het na de bui goed op en was de zon weer volop te voelen. Toen we bij het modderbad aankwamen was het nog een hele klus om er zonder te vallen in de komen. Toen ik ver genoeg was werd ik bekogeld met modder en voor we het wisten was er een flink moddergevecht aan de gang. Het was echt heel leuk! Daarna was het tijd om ons af te spoelen en terug te varen naar het huisje. Bij terugkomst was er tijd om even te douchen.. met zoutwater.. dus schoon werd je er niet van. Vervolgens hebben we nog lekker gegeten en toen was het alweer tijd om terug te gaan naar de stad, daar werden we door tante Els getrakteerd op friet met frikandel omdat ze het zo leuk vond dat ze ons mee mocht.

Zondag zijn we nog naar de andere kant van de rivier gegaan om een workshop kalebaslamp maken te volgen. Het was super leuk en ik ben blij met het resultaat. Dat was alweer weekend nummer 7, man wat vliegt de tijd toch.

Het was weer maandag, dus weer tijd voor 4 dagen stage. Op mij na zijn er geen studenten meer dus alles wordt steeds aan mij gevraagd.. Linda doe dit.. Linda doe dat.. De week vliegt voorbij en toen was het alweer tijd voor weekend.

Afgelopen weekend ben ik 3 dagen naar Kwai Kwai geweest. Letterlijk vertaald betekend dit stout stout. De groep bestond uit 2 Nederlanders, Eef en ik, en de rest waren allemaal Surinamers. De vertrektijd was ook echt op zijn Surinaams.. 2 uur later dan afgesproken! Het was een weekend zonder planning en met heel wat verrassingen.. Zoals het ontbijt bestond uit een broodje kousenband met kippenlever en niertjes... uuuhhhhh hallo.... waar is de hagelslag?? gelukkig was er een beetje kaas en suiker zodat we toch wat meer te eten hadden dan alleen een droog broodje. Iedere maaltijd die we kregen bestond uit rijst en kip aan bot. We sliepen in een houten hutje, alleen kwamen we er na 1 nacht pas achter dat dit hutje al bewoont was door 2 harige spinnen en wat vleermuizen. Gelukkig vonden deze beestjes het niet erg dat we nog een nachtje bij hun bleven slapen. Omdat er geen planning was hebben we niet veel meer gedaan als zwemmen, eten, chillen en slapen.. maar dit alles wel in een mooie omgeving. Ik kwam dus helemaal uitgerust thuis. en was weer klaar voor een nieuw weekje stage.

Deze week werk ik een weekje op de orthopoli. Het is echt super leuk, Ik kan er veel leren en mag veel doen.. verschillende soorten gips zetten, gips verwijderen, steunverbanden en fixatieverbanden aanleggen en natuurlijk wondbehandeling. Een praktisch voordeel van het werken op de poli is dat er airco is. Want ja.. artsen hoeven natuurlijk niet in de hitte te werken. Maar ik vind ik het niet erg om lekker een weekje kippenvel te hebben, dat voelt dan toch weer een beetje als Nederland. Vandaag hadden we rond half 3 de laatste patiënt op de poli, de arts had 2 zakken bananenchips gekocht en deze werden nadat de laatste patiënt de deur uit was meteen opengetrokken. Zaten we dan.. op de gipskamer een paar broeders, 2 co-assistenten, de arts en ik lekker chips te eten totdat het 3 uur was. Ik vind het zo leuk om de poli dat ik gevraagd het of ik volgende week nog een weekje mocht komen en dat vonden ze geen probleem.. dus lucky me! Morgen nog een dagje werken en dan is het aleer weekend. kunnen we weer gaan genieten van een nieuw tripje. Volgende keer meer daar over. Voor nu is het verhaal wel lang genoeg denk ik zo.

  • 30 Maart 2017 - 06:56

    Angrlique:

    Hoi lieve Linda wat weer een mooi verhaal.maar grr die spinnen ik ging er niet liggen hihi en knap van jou vissen de kop er afslaan,,xxx

  • 30 Maart 2017 - 08:34

    Monique:

    Wat weer een prachtig verhaal.....heb je echt bij spinnen en vleermuizen geslapen....ooh ik kan het gewoon niet geloven. Ik werd gillend gek in ieder geval.
    Nog ff en dan mag je je vriendje weer in je armen sluiten....hoe fijn zal dat zijn...xxxx ik mis je.....liefs je tante!

  • 30 Maart 2017 - 08:38

    Mariëlle :

    Ha Linda wat leuk om weer wat van je te horen. Je vermaakt je er prima in Suriname mooi om te lezen.

  • 30 Maart 2017 - 11:45

    Lies Neeten :

    Hallo Linda. Wat geweldige verhalen lees ik hier. En mooie foto's. Zo kunnen wij ook mee genieten van al die avonturen en moois. Geniet er maar fijn van. Later kom ik wel eens meer foto's bekijken. Hoop dat mam binnenkort weer speltbrood kan bakken. En natuurlijk de lekkere vlaaien. Groetjes van Lies uit Kessel.

  • 30 Maart 2017 - 16:31

    Miriam Joosten:

    Oh moppie wat heb je dat leuk en boeiend omschreven opnieuw zit ik hier weer met tranen in mijn ogen gewoon omdat ik het je zo gun dat je zoveel fantastische ervaringen op doet xxx love you.

  • 30 Maart 2017 - 17:30

    Gh.nijhof:

    geweldig geshreven geniet nog van de laatste weken samen met ons kleinkind.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 29 Jan. 2017
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 97193

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 28 April 2017

Stage in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo

Landen bezocht: