OK, Galibi & De Smurven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu OK, Galibi & De Smurven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu

OK, Galibi & De Smurven

Blijf op de hoogte en volg Linda

11 April 2017 | Suriname, Paramaribo

Haj gudu's..

Vorige week donderdag heb ik een dagje mee mogen kijken op de OK. Toen ik me netjes om 7:30 uur had gemeld kreeg ik mijn OK-kleren, schoentjes, haarnetje en om het af te maken een mondkapje. Ik was er helemaal klaar voor. Er stonden voor die dag 4 operaties gepland bij de artsen van de orthopedie. Om 8:00 kwam de eerste arts om 2 kleine operaties uit te voeren. Bij de eerste patiënt werden pinnen verwijderd en bij de 2e patiënt een plaat. Deze 2 operaties waren zo gebeurt.. een beetje snijden, trekken en weer dichtmaken en klaar waren ze! Daarna kwam de 2e arts, deze ging een operatie uitvoeren waarbij de bekken van de patiënt recht werden gezet. deze operatie duurde iets langer als de eerste 2. Tijdens deze operatie werd er gesneden, geschaafd, geboord, gezaagd, geraspt.. noem het maar op.. een orthopeed is eigenlijk wel een beetje te vergelijken met een timmerman.. Ze gebruiken beide hetzelfde gereedschap, het komt zich nogal precies en je kunt tussendoor gerust een telefoontje plegen! Tijdens deze operatie werden er ook pinnen en platen geplaatst. Toen ik zag hoe groot de schroeven waren die het bot in werden gedraaid viel me de mond eventjes open. De 4e patiënt werd weer door een andere arts geholpen. Het ging om een jongen van 11 jaar, hij was met voetballen gevallen waardoor zijn opperarmbeen gebroken was en niet meer netjes recht stond. De jongen kwam alleen de operatiekamer binnen.. zonder zijn moeder! Hij was heel erg bang.. maar de anesthesist was gelukkig heel erg lief voor hem en heeft hem rustig in slaap gebracht waardoor de arts eerst heeft geprobeerd om zonder operatie het bot op de juiste plek te krijgen, dit werd gecheckt met een mobiel röntgenapparaat, we moesten dus allemaal een loodschort aan.. my god wat was deze zwaar! Helaas lukt het positioneren niet en moest er alsnog geopereerd worden. Alles lag al klaar en ook hier werden weer pinnen geplaatst. Het was echt heel erg gaaf om een dag mee te mogen lopen op de OK. Dit was een mooi eind van weer een weekje stage.

Afgelopen weekend zijn we naar Galibi geweest. Galibi staat bekend om zijn grote schildpadden. In deze periode komen grote zeeschildpadden aan land om daar hun eieren te leggen. Dus in alle hoop om deze beesten te zien vertrokken wij naar Galibi.. Dit ging niet zonder slag of stoot. Voor we op het eiland aankwamen moesten we nog eerst een boottochtje maken. Helaas zat het weer niet helemaal mee en viel het met bakken uit de lucht. Ook de wind was niet bepaald stil. Dus daar zaten we dan.. in een of ander gammel bootje midden op het water! Het leek wel een achtbaan of wildwaterbaan die 1,5 uur duurde. Het bootje schommelde zo erg op en neer dat we toch stiekem wel een beetje bang waren. Ik was blij toen ik weer vaste grond onder mijn voeten voelde. Die middag hebben we van 14:00 uur tot 18:30 uur vrije tijd gekregen.. of ja vrije tijd.. volgens mij was onze gids gewoon te lui om ook maar iets uit te voeren.. we hebben hem de hele middag niet gezien. Dus hebben we daar maar een beetje gezeten, wat gekletst en met een papegaai gespeeld. Je moet wat he om de tijd door te komen. Om 18:30 was het tijd om te gaan eten.. we kregen rijst met een sausje van bruine bonen en knakworst.. uhmmmm hoe kregen ze het verzonnen! om het even netjes te zeggen was het niet echt mijn ding. 's avonds was het tijd voor een culturele avond en werd er voor ons gedanst door de lokale bevolking en daarna zijn we naar het eiland van de schildpadden gevaren! Eenmaal daar zagen we verschillende sporen van de schildpadden die aan land waren gekomen. We volgden het spoor en kwamen uit bij een schildpad van zeker 1 meter groot. Deze was net klaar met leggen en was de eieren aan het verstoppen onder het zand, daarna is ze terug gegaan naar de zee. Een paar meter verder zat nog zo'n grote schildpad, bij deze hebben we het leggen van de eieren wel kunnen zien. Het zijn net pingpong balletjes en dan een stapel van ongeveer 140 stuks! Het was echt heel interessant om te zien.

Zondag wilden we eigenlijk graag gaan zwemmen bij Torarica, maar het was hier best wel koud.. uhmmmmm 26 graden.. hihi.. maar ja toch was het koud want het was grijs en het waaide en regende de hele tijd. Dus hebben we maar besloten om naar de hermitage mall te gaan om daar naar de bioscoop te gaan. Maar welk films draaien er allemaal? beauty and the beast.. boss baby.. de smurven.. JAA de smurven daar gaan we heen! Zaten we dan als 3 "volwassenen" bij de smurven in een zaal vol met kinderen! Het was wel echt een hele leuke film! Daarna hebben we nog even gewinkeld en toen was het tijd om richting huis te gaan en een beetje op tijd te gaan slapen want maandag was het weer tijd voor stage. Het laatste weekje om precies te zijn. over 5 dagen kan ik dan eindelijk Joris gaan verwelkomen in dit mooie land! Ik kan bijna niet meer wachten!!!!!

Tot snel weer!

• 11 April 2017 - 15:42

Miriam Joosten:

Wat toch leuk om te lezen allemaal ik krijg er gewoon zin vannom ook eens naar suriname op vakantie te gaan. Wat zul je weer moeten wennen als je hier weer terug in het koude kikkerlandje bent. Genoet van je laatste weekje stage xx love you verry mutch!!