Brownsberg & Stone island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu Brownsberg & Stone island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu

Brownsberg & Stone island

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Officieel begon de trip op zaterdag, maar voor ons begon deze al op vrijdag want het inpakken van de tas was al een hele klus. Onze allereerst trip met overnachting.. tjaa wat moet je dan allemaal meenemen. Na heel wat denken en overleggen zat de tas dan toch vol. Na het inpakken hup het bed in en lekker gaan slapen.. even goed uitrusten voor de trip. Om 07:50 stond het busje voor de deur, zoals meestal bij ons waren we maar net op tijd klaar. We haalden nog wat mensen op en toen het busje vol zat kon de 2 uur durende reis naar de top van de Brownsberg beginnen. Het was een rit met heel veel hobbels, bobbels en diepe gaten in de weg. Eenmaal boven op de top aangekomen zijn we weer naar beneden gelopen, maar dit keer midden door de bush bush. Onderweg hebben we heel wat mooie natuur en een van de giftigste slangen gezien, ook heb ik geschommeld op een liaan. Het was nog wel een hele klus om er op te komen. Toen we bijna onder bij de waterval waren kwam er een stortbui uit de lucht gevallen en wij slimmeriken waren natuurlijk onze poncho vergeten.. oepsiee! Zoals je wel kunt raden waren we door en door nat, zelfs tot op de onderbroek. Maar die regen mocht de pret niet drukken. Het maakte de toch wel wat moeilijker ivm de gladheid, maar het zorgde wel even (lees heeel even) voor wat verkoeling. Ik ben tenslotte ook van mening dat als je in Suriname bent je minimaal 1x een stortbui moet hebben meegemaakt zonder de kunnen schuilen. Na de regen kwamen we aan bij de waterval. Het was er super mooi en we konden er even lekker onder gaan staan om al de modder van ons af te spoelen. En omdat we toch al van top tot teen nat waren zijn we er maar met kleding en schoenen onder gaan staan. Het was echt genieten, maar wie naar beneden loopt moet ook weer naar boven. De klim naar boven was een zware tocht omdat de luchtvochtigheid erg hoog was en er soms flinke steile stukken bij zaten. Eenmaal boven was ik heel blij en opgelucht maar het was zeker de moeite waard. Op de top had Kenny de kok een lekkere maaltijd voor ons klaargemaakt, dit hadden we ook wel dik en dubbel verdiend. Na het eten zijn we weer het busje in gegaan en zijn we naar Stone island gereden. Toen we daar aankwamen mochten we even lekker gaan zwemmen, of ja lekker.. toen ik al in het water zat hoorde ik dat er ook piranha's in zwommen, maar gelukkig was er een net (met gaten) gespannen om ons er tegen te beschermen.. het weerhield me niet om gewoon te zwemmen. Na het zwemmen was er tijd om ons even op te frissen en daarna lekker te genieten van een maaltijd, weer gemaakt door Kenny de kok. Voor degene die wilde.. die mochten met de gids een avondwandeling gaan maken om dieren te spotten, en natuurlijk ben ik meegegaan. Op het begin was het best een beetje spannend om in zo'n donker bos te staan, maar gelukkig scheen de maan helder en gaf deze ons wat licht. De groep was niet zo goed in het spotten.. want er werd niet veel meer gevonden dan alleen muggen en motvlinders tot opeens Byèn iets dacht te zien in de bosjes, ik zette mijn grote koplamp aan en plotseling zag ik 2 ogen naar me kijken, toen ik goed keek dacht ik eerst dat het een aap was, maar de gids zei meteen dat een aap niet zo laag bij de grond zit, hij vertelde dat dit een luiaard was.. echt heel gaaf om dit soort dieren in de wilde natuur te zien.. heel wat anders dan achter een hek in de dierentuin. Bij terugkomst op het kamp was het kampvuurtje al voor ons aangemaakt. Een lekker muziekje en een drankje erbij en het plaatje was compleet. De mixdrankjes begonnen heel netjes met 30% Bacardi Razz en 70% sprite, maar naar mate de avond vorderde werd dit 50%/50%. De stemming zat er goed en er werd lekker gedanst rondom het kampvuur. We kregen het er toch wel een beetje warm van dus werd er uit het niet besloten om te gaan nachtzwemmen.. snel de bikini aangedaan en hup het water in. Na het nachtzwemmen was het dan toch echt tijd om de hangmat in te gaan, ja je leest het goed.. we hebben in een hangmat geslapen en het lag ook nog lekker.

om 7:30 werden we gewekt door een heleboel zingende vogels. Deze dag hadden we veel vrije tijd en konden we lekker genieten van Stone island. rond 11:00 zijn we nog even het water op gegaan met een bootje en hebben we nog lekker gezwommen bij een eilandje. Bij terugkomst had Kenny de kok weer een goede maaltijd voor ons klaargemaakt. Na het eten hebben we alle spullen opgeruimd en heeft onze gids nog een piranha voor ons gevangen en daarna weer terug richting de stad met het busje. Onderweg zijn we nog bij de Brokopondo stuwdam gestopt. Bij terugkomst in de de stad hebben we ons eerste meerdaagse tripje gezellig met de hele groep afgesloten bij de mcdonalds. Het was een super gezellig weekendje, voor herhaling vatbaar met deze gezellige groep mensen!