Raleighvallen, Voltzberg & JawJaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu Raleighvallen, Voltzberg & JawJaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu

Raleighvallen, Voltzberg & JawJaw

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 April 2017 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk was het dan zo ver.. de trip raleighvallen en voltzberg.. een trip waar ik erg naar uitkeek, niet alleen om dat het me een super leuke trip leek maar ook omdat dit de eerste trip was waar Joris ook bij was! We werden smorgens om 7 uur opgehaald! Tot aan zanderij hebben we op verhaarde weg gereden maar daarna moesten we nog 3 uurtjes over de zandweg en daarna nog 3 uurtjes varen! Het was een hele rit om er te komen maar zeker de moeite waard! Toen we daar kwamen hebben we onze slaapplek klaar gemaakt en hadden we de middag om lekker te chillen! We werden al snel verwelkomt door een paar aapjes! Eindelijk mijn eerste aap in de vrije natuur gezien. Weer iets af kunnen strepen van mijn lijstje! Savonds hebben we een kampvuur gemaakt aan het water en hebben we lekker marshmallows gegeten onder het genot van een muziekje en een drankje! Zoals gewoonlijk begon het drinken met 30/70, daarna 50/50 en als afsluiter een 70/30! Een mooi begin van een mooie trip! De dag erna hebben we smorgens een wandelig gemaakt naar de moedervallen! Onderweg hebben we vanalles gezien zoals gifkikkers, vogelspinnen, apen, mooie vlinders en nog veel meer! Bij terugkomst hebben we wat gegeten en zijn we ons klaar gaan maken voor de volgende tocht.. de tocht naar de voltzberg! Om 14.00 zijn we met de boot vertrokken naar ons startpunt van de 3,5 uur duurende tocht tot aan de top. Vol goede moed en een zware bepakte rugzak zijn we begonnen met lopen. De eerste 3 uurtjes waren nog redelijk goed te doen! De grond was redelijk vlak en af en toe was er een kleine opstakel zoals modder, een kreekje of ewn boomstam! Bij de voet van de berg begon de heftige tocht pas echt! Het was maar een half uurtje maar het leek wel een halve dag! Omg dit was zo zwaar! Het ging stijl omhoog dat het soms zelfs makkelijker was om op handen en voeten te gaan, maar eenmaal boven aangekomen was het zo mooi! Er was 360° uitzicht over de langestrekte jungle en je kon de brulapen horen brullen! Het tentje werd opgezet en daarna was het tijd om de chillmodes op hoog te zetten en volop de genieten van de zonsondergang. Toen de zon onder was zijn we mijn zijn alle gaan eten en daarna hebben we van een mooie sterrenhemel genoten op 240 meter hoogte! Iedereen was zo moe van de zware tocht dat we vroeg in onze tent lagen om te gaan slapen! Helaas hadden we geen zacht matras maar een dun matje waar je alsnog alle stenen door voelde prikken in je rug. Het was geen topnacht want ik had maar 1 uurtje geslapen maar toh het wakker worden op de berg was wel gaaf! We hebben samen gekeken naar het opkomen van de zon met alle dierengeluiden op de achtergrond! Na de zonsopkomst zijn we samen gaan ontbijten en toen was het weer tijd om alles op te ruimen en onze 3,5 uur durende tocht weer terug te lopen! De terugweg ging een stuk makkelijker en sneller voor het gevoel! Aan het einde van de tocht was er een meertje met waterval wat zorgde voor de perfecte verkoeling! Bij terugkomst zijn we met de dames aan het water gaan zitten en hebben we elkaar haren gewassen en wildgroei weer bijgewerkt! Zaten we daar met 4 langs elkaar op een steen onze benen te scheren! Deze manier van baden is hoe de meeste surinamers het doen die niet in de stad wonen! We hebben smiddags ook nog aapjes gevoerd en zijn we nog even naar het vliegveld gelopen om vogels te spotten.. we hebben ara's en de kleine toekan gezien! Savonds was het weer tijd voor drankspelletjes en tussendoor nog even snel kaaimannen spotten met de boot en daarna weer lekker het hangmatje in! De laatste dag bestond uit ontbijten, opruimen, inpakken en terug reizen naar de stad! We hebben de trip gezamelijk afgesloten bij het Vat! Dat waren weer 4 mooie dagen! We hebben 1 dagje rust gehad en toen was het alweer tijd voor een nieuwe trip! 3 dagen Isadouw en JawJaw een echte cultuurtrip! Allereerst zijn we met de bus naar Atjoni gereden om daar de boot te pakken naar het eiland JawJaw! Eenmaal daar aangekomen hadden we snel in de gaten hoe het er aan toe ging! De mensen doen echt alles in de rivier.. afwassen, baden, kleding wassen, vissen, Vis schoonmaken, socialisen, chillen.. noem het maar op! Kinderen rende helemaal naalt rond en waren in het water aan het spelen! De mensen voelde zich helemaal vrij en deden gewoon hun ding zoals ze gewend waren ook al liepen wij er rond! In de late middag zijn we met zijn alle een ronde gaan lopen door het dorp om te kijken hoe de mensen hier leefde! Alle huisjes staan kris kras door elkaar. De status van een man wordt bepaald door de voorgevel van het huis.. hoe mooier hoe hoger de status. De status van een vrouw wordt bepaald door de keuken.. ook hier weer hoe mooier hoe hoger de status! We hadden ook ballonnen meegenomen om uit te delen aan de kinderen van het dorp, toen de eerste ballon eenmaal uitgedeeld was stonden alle kinderen van het dorp om ons heen! Er was ook een meisje dat even aan mijn huid kwam voelen.. waarschijnlijk wilde ze voelen of het anders voelde dan haar eigen donkere huid! Na de wandeling hebben we lekker gegeten en zijn we nog even gaan chillen in de stroomversnelling! De volgende dag hebben we nog andere dorpen bezocht en hebben we verschillende soorten surinaams fruit gevonden en geproeft.. de meeste waren erg lekker! Om 16.00uur kwamen er 3 meisjes om onze haren te vlechten.. volgens mij hadden ze er wel wat moeite mee om dat europeese haar te vlechten want die van mij is wel 4x opnieuw begonnen met 1 vlecht! Savonds was het tijd om wat drank op tafel te gooien en dag weer gezellig samen af te sluiten! De laatste dag van deze trip zijn we nog naar het vakantieoord Isadou gevaren en hebben we daar nog even wat rondgewandeld en gezwommen.. bij terugkomst op het eiland JawJaw hebben we nog wat gegeten en toen was het alweer tijd om in te pakken en terug te gaan naar de stad! Dit was het dan.. mijn laatste tripje van deze 3 maanden Suriname! Nog 1,5 dag en dan staat er een vliegtuig voor me klaar..

Tot snel weer in het koude kikkerlandje!

• 26 April 2017 - 07:02

Angelique:

Hoi wat een super mooi verhaal..en aan alles komt een eind...we horen wel als je weer in het koude kikkerlandje bent.....maar beetje geluk als jij terug komt wordt het hier ok mooi weer haha xxxx

• 26 April 2017 - 07:50

Franc:

Ow jee, laat mam maar niet lezen dat de status vd vrouw aan de keuken is af te zien hahaha. Tot vrijdag :)