De eerste dagen een het warme Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu De eerste dagen een het warme Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Peeters - WaarBenJij.nu

De eerste dagen een het warme Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag, de dag van vertrek.

Om 6:00 uur in de ochtend was het dan eindelijk tijd om richting schiphol te rijden! Hoe dichter bij we kwamen hoe spannender het werd. Eenmaal daar kwam ik erachten dat mijn koffer toch nog te zwaar was.. dus nog maar even snel wat overplaatsen naar de handbagage. Het gewicht klopte precies, nu alleen nog de koffers inchecken! Na het inchecken hebben we nog gezellig wat gedronken met onze ouders, broers, zusjes en vriendjes en toen was eindelijk te tijd gekomen om richting de gates te gaan.  Het afscheid nemen moest beginnen. De tranen rolden over mijn wangen maar ik heb iedereen nog even goed geknuffeld. Snel door de douane en hup het vliegtuig in.. lekker 9 uur lang zitten en niks doen! wist de piloot ook nog te vertellen dat de vlucht langer zou duren ivm tegenwind. Gelukkig is de tijd letterlijk voorbij gevlogen met een beetje film kijken en muziek luisteren. Toen we aankwamen en het vliegtuig instapten voelde je meteen de warmte en de luchtvochtigheid. Het Surinaamse werktempo werdt meteen duidelijk toen we ondanks dat we voor aan in de rij stonden lang moesten wachten voordat we de paspoortcontrole hadden gehad. Toen we eindelijk bij de douane stonden werd er ook nog aan met gevraagd of ik moeder met 3 kinderen was… uuuhh nee dus! Haha. Ook het gapen was begonnen, overal waar we liepen iedereen keek ons aan, zelfs in het busje richting het huisje werd er naar onsgezwaaid en getoeterd. Tijdens het ritje van het vliegveld naar het huisje zijn we flink door elkaar geschud door de gaten in de weg! Eenmaal bij het huisje aangekomen hebben we kennis gemaakt met de verhuurders, wat een lieve mensen!

 

Zondag, de eerste kennismaking met de stad.

De nacht van zaterdag op zondag was een beetje een rare nacht, de biologische klok was compleet van slag (gelukkig begint deze zich nu een beetje te herstellen). Heel veel wakker geweest en ooh wat was het warm. Om 11:00 hadden we een afspraak met een Surinamse, zij ging ons rondleiden en vanalles van de stad laten zien. Het is hier zo’n wirwar van straatjes dat we er weinig van hebben onthouden. Ook is ze nog even (of ja even) met ons naarde supermarkt geweest. De supermarkt was zo groot dat we er zeker 2 uur zijn geweest om onze boodschappen te doen, ook was het even wennen met het geld, ze betalen hier namelijk met Surinamse dollars. Het omrekenen kon beginnen. We hadden vanalles ingeslagen in de hoop zo een hele tijd door te komen. Natuurlijk is dit niet gelukt en konden we meteen de dag erna weer naar de winkel voor brood en andere dingen. Verder die zondag hebben we niet zo heel veel meer gedaan, we hadden allemaal nog een beetje last van de jetlag!

 

Maandag, de 1e stagedag.

Om 7:30 hadden we een afspraak in het ziekenhuis. We zouden alle papieren in orde maken en nog een mrsa test doen, deze test wordt hier swappen genoemd. Ook hier was het Surinamse werktempo goed te merken, alles duurde heel lang een weer waren we erg interessant voor iedereen om ons heen. Rond 11:00 uur was eindelijk alles geregeld en mochten we naar onze afdeling toe, het was erg spannend om er alleen naar toe te gaan. De eerste dag was een beetje anders gelopen dan we hadden gehoopt. Ik werd een beetje alleen gelaten en er was niemand die echt naar me om keek of een praatje met me maakten, wel kon ik merken dat er over me gepraat werd. De tijd ging super langzaam en ik was heel blij toen het 15:00 uur was en naar huis mocht, toen ik de andere meiden weer zag en vroeg hoe ze het hadden gehad, vertelde zei precies hetzelfde. We gingen allemaal met een vervelend gevoel naar huis. Eenmaal thuis zijn we snel naar de supermarkt gegaan en daarna lekker gaan koken. Ik was zo moe van die dag dat ik lekker op tijd ben gaan slapen.

 

Dinsdag, de 2e stagedag.

Na een nachtje goed slapen gingen we vol goede moed om 6:15 uur het fietsje op rinchting het AZP, een beetje spannend vond ik het wel omdat de eerste dag niet helemaal volgens wens is verlopen. Gelukkig werd ik nu meteen aan iemand gekoppeld met wie ik deze dag mee kon lopen. Op het begin liep get contact nog een beetje moeizaam, maar hoe meer ik vroeg en vertelde hoe meer zij begon te vertellen. Ik stond samen met deze Surinaamse zuster en nog 3 andere zusters ingedeeld op een kamer waar 4 patiënten op lagen. Ik ging samen met de zuster de wonden van dezen mensen verzorgen. Het was zeer interessant om te zien hoe ze dit deed. Toen we klaar waren met de wondjes gingen we op tempo sloom de spullen opruimen en daarna een beetje hangen en kletsen met de andere collega’s. vanaf 9:00 uur werd er al aan me gevraagd of ik wilde eten, dit was voor mij nog een beetje vroeg dus ik zei nee zuster, ik ga liever rond 12:00 uur eten. Tot deze tijd heeft ze het nog heel vaak gevraagd en ondertussen hebben we nog wat kleine klusjes gedaan en wat rond gehangen op de afdeling. Er werkt ook een Filipijnse jongen op de afdeling, hij was volgens mij zeer geinteresseerd in mij. Hij vroeg me het hemd van het lijf en heeft me zelfs mee uit eten gevraagd, dit aanbod heb ik maar netjes geweigerd door te zeggen dat ik met mijn vriendinnen ging eten. Het was me weer een vermoeiend dagje, dus thuis weer gekookt en onder het schrijven van deze blog mijn ogen even dicht gegooid.

 

Zo lieve mensen dit waren mijn eerste dagen in Suriname. Binnenkort weer een update!

 

  • 08 Februari 2017 - 06:58

    Angelique:

    Hoi lieve linda,,,,super mooi om te lezen en fijn dat dag twee al beter ging,,,,en slim dat je niet mee ging uit eten haha groetjes xxxx je peet tante

  • 08 Februari 2017 - 07:32

    Andrea:

    Leuk om je ervaringen te lezen. Het begin is altijd even wennen. Wij wensen je heel veel succes en we gaan deze blog zeker lezen. Groetjes uit het koude Nederland.

  • 08 Februari 2017 - 08:05

    Monique:

    Ha linda...super leuk om te lezen. Alle begin is moeilijk.....komt goed met jullie! Dankjewel voor het delen van je ervaring...xxx monique

  • 08 Februari 2017 - 08:13

    Franc:

    Ha miepke! Leuk om zulke verhalen te lezen, nu goed proberen bij te houden. Je had zelfs al bijna een date hahaha. Wel Joris niet jaloers maken :)
    Veel plezier nog en we keep contact.

  • 08 Februari 2017 - 08:23

    Miriam:

    Wat heb je dat goed omschreven..kei leuk om dat zo nog eens te lezen..ik volg je op de voet xxxx mam

  • 08 Februari 2017 - 14:54

    Lizette:

    Ha Linda,
    laat je niet uit het veld slaan door kleine tegenvallers. Dat gaat wel goedkomen. Wennen aan een andere cultuur voor allebei. Hahaha mooiom te lezen dat ze zo "sloom"werken. kennen ze de hollandse manier van snel werken nog niet. Wel luxe hoor zoveel zusters op een kamer, doet me denken aan de "goede"oude tijd .
    Veel werkplezier nog

  • 09 Februari 2017 - 20:56

    Connie Gommans:

    Wat leuk je blog, succes en ik blijf lekker lezen. Zo jaloers op het heerlijke zonnetje wat hier niet te zien is...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 29 Jan. 2017
Verslag gelezen: 648
Totaal aantal bezoekers 97209

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 28 April 2017

Stage in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo

Landen bezocht: